01 Januari 2011

Manisnya Alunan Rindu - Nur Hazma

Terbitan: Fajar Pakeer Sdn. Bhd.
Harga: RM20.90/RM23.90

Sinopsis:
Milya Khaleeda, dia gadis yang sangat setia. Bersama Haris, janji dipadu. Setia akan dipertahakan biarpun jarak dan masa memisahkan. Berjauhan bukan halangan untuk tidak berlaku setia.

Ilham Hambali, lelaki pesimis ini tidak percaya pada cinta. Alur hidupnya hanya benci untuk perempuan, dek sebuah kisah yang melukakan. Baginya cinta sekadar cakap kosong yang melekakan lelaki. Cinta membawa derita kepada lelaki. Lalu dia sedayanya menjauhkan diri daripada cinta. Menghindari daripada didekati cinta.

Aturan Allah menemukan keduanya dalam sengketa. Pertengkaran dan perbalahan seakan sebati dalam hari-hari Milya Khaleeda dan Ilham Hambali. Pertembungan mencetuskan pergeseran. Namun sebuah insiden membongkar kisah kasih Milya dan Haris. Gadis itu menjeruk rasa dek kecewa dan kelukaan cinta. Mencetuskan diari baru antara Milya dan Ilham. Bermulanya sebuah kisah yang sarat dengan dugaan yang sukar ditempuhi.

Menggapai bahagia bukan semudah tercetusnya perasaan kasih dan rindu yang membuai. Halangan yang berliku, bolehkah mereka lepasi? Kepulangan Haris dan cinta yang bertunas di hati Ilani akankah menjenguk hati Milya dan Ilham?


Komen:
Sewaktu mula membacanya, perasaan awal aku buat aku terus semak-semak belakang novel ini. Taklah sebab nak tahu endingnya terus. Sebetulnya, memang nak tau, tapi nak tau mungkinkah Milya akan bersama dengan Haris. Sebabnya mudah, tak sukalah kalau Milya dengan Haris. Agaknya kalau boleh belek awal-awal dari kedai buku, memang dah buat. Walaupun Haris tu awalnya memang suka dan romantik habis, entah kenapa aku ada semacam rasa meluat pulak dengan dia. Walaupun dia tak buat dosa kat aku kan... Nasib kaulah, Haris!

Aku tak pernah baca novel Nur Hazma, ini yang first. Tapi aku suka sebab dalam MAR ada mood Melayu. Bukanlah aku nak kata novel lain tu tak, tapi mungkin sebab Nur Hazma ada bawa identiti macam tu dalamnya. Dan watak Ilham Hambali, walaupun dia keras hati dan macam bongkak di awalnya, tapi aku boleh faham kenapa dia jadi macam tu. Itu cara dia pertahankan hati dan diri dia, daripada terluka. Dan mulut dia... pergh, paling best scene Milya sampai tendang tayar kereta sebab tak tahan sabar dengan perangai dia. Hehehe. Banyak scene yang buat aku gelak-gelak dan aku memang enjoy novel ni, walaupun hujung-hujung nak habis tu macam sedih-sedihkan. Tapi itulah, nasib baik happy ending--aku tau lepas habis baca ya. Bukan lepas habis hendap!

Okey, jom baca semua, anak, ibu dan bapa. Beli satu famili, semua boleh baca!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan